10 februari 2009

De Saga Van Axis 1 - Sara Douglass


Uitgelezen:
fantasy
Sara Douglas - De Saga Van Axis
Boek 1: De Reisgenoten van Achar

Achterflap:

Het verhaal speelt in het rijk Achar, waar de Religieuze Broederschap van de Seneschalk het leven beheerst. Buiten de grenzen van Achar wonen de "Uitgeslotenen" , de Icarii en de Avaren, lang geleden verstoten door de Acharieten. Alles in Achar staat in het teken van de Profetie van de Vernietiger die de komst van de vijand Gorgrael voorspelt, maar ook spreekt van een "Sterman" die het kwaad kan keren. De held is Axis, commandant van de Bijl-vechters, bastaardzoon van de overleden prinses Rivkah, zijn vader is onbekend. Hij reist af naar de noordelijke vesting Gorkenstein waar vreemde wezens gesignaleerd zijn. Mee reist de beeldschone Faraday, op zoek naar de waarheid over haar volk. Zij is verloofd met de machtige edelman Borneheld, de nieuwe commandant van Gorkenstein, maar wordt verliefd op Axis.

Het zit er op, mijn eerste fantasy boek allertijden ... Na al mijn vooroordelen over dit boekengenre moet ik toch met het schaamrood op de wangen enige meningen herzien. Dit lijkt in geen enkel opzicht op het lezen van een kinderlijk sprookje en bevat toch een mooi verhaal. Het kwam er bij mij gewoon op neer om de knop om te draaien en dit genre een kans te geven. Ik verwachtte mij aan héél wat mysterieuze en magische personages maar omdat je zo opgaat in het verhaal let je er gewoon niet meer op dat je personages eigenlijk gevleugelde vogelmannen zijn. Het verhaal bevatte de nodig actie, veldslagen om de andere volkeren hun territorium in te palmen .. het maken van tal van vijanden om later zich toch weer te herenigen. Daarnaast kwam ik als vrouwelijk lezer ook aan mijn trekken op het vlak van romantiek en vriendschap. De actie en romance vloeiden mooi in elkaar over zonder dat je teveel van het ene of andere voorgeschoteld kreeg. Ik ga de 2 volgende boeken van deze trilogie verslinden zodat ik te weten kan komen wat er nogal gebeurt met vrouwe Faraday en Ster Man Axis ...

8/10

Geen opmerkingen: