11 november 2009

Ellen Rimbauer - Mijn Leven In Rose Red


Uitgelezen:
dagboekweergave
Ellen Rimbauer - Mijn Leven In Rose Red

Achterflap:

Aan het begin van de twintigste eeuw begon Ellen Rimbauer, de jonge bruid van industrieel John Rimbauer, aan een opmerkelijk dagboek. In het geheim schreef Ellen over haar angsten, haar ontluikende seksualiteit en de nachtmerrie die haar leven zou worden.Het dagboek beschrijft niet alleen de ontwikkeling van een meisje tot vrouw, het volgt ook de constructie van het Rimbauer-landhuis - Rose Red - een immens bouwwerk in Seattle, dat het toneel was van vele gruwelijke en onverklaarbare tragedies.Het boek doet verslag van deze mysterieuze gebeurtenissen, die het huis in Seattle een slechte naam bezorgden - en die pas met dit dagboek te duiden zijn.Mijn leven in Rose Red is bezorgd door dr. Joyce Reardon, de eminente parapsychologe.

Van de thrillers en de romans duiken we nu eens in een dagboekarchief ... Het verhaal wordt uit de ik-persoon vertelt door Mevr. Rimbauer herself, in een dagboek stoort dit nagenoeg ook helemaal niet. Het geeft zelfs een meerwaarde aan het boek, je krijgt echt het gevoel dat je de persoonlijke schrijfsels van deze dame inleest. Op den duur begin je echt te geloven in het drama dat zich afspeelt in Rose Red, het inmense landhuis van de Rimbauers. Ik moest me steeds weer voorhouden dat dit echt allemaal fictief geschreven is en dat er helemaal geen Rose Red is. Het geeft je dan ook een speciale leeservaring, een fictief dagboek lezen dat zo echt lijkt ... knap ! Het doet je wel es stilstaan bij het instituut huwelijk want deze dame huwt met een man die ze verracht. Wat meer regel dan uitzondering was in de vorige eeuwen, triest hoe je dan een leven moest slijten in een gezin waar geen sprankeltje liefde heerst. Vrouwen waren ooit gewoon interessant voor het nageslacht, de opvoeding en het huishouden ... gelukkig zijn we ondertussen al in de 21ste eeuw aanbeland. Een speciaal maar leuk leesbaar verhaal .. met creepy passages.

7/10

1 opmerking:

Eve zei

Hey hey,

Ik ben net klaar met Stieg Larsson, mannen die vrouwen haten, zou ik ook een 10 op 10 geven ! Man man, gewoonweg GOED!

Nu ben ik aan de slag gegaan in Breaking Dawn, het 4e deel in de Twilightsaga, lekker boekje, leest wel iets minder vlot in't engels maar is goed! Die pure liefde he.. ONGELOOFLIJK !

Daarna ga ik het 2e deel van Stieg halen, ik ben nl héél nieuwsgierig naar het 'vervolg' :) en dan ga ik toch mss het ander boekje lezen dat jij hier ook een 10 gaf :) ben benieuwd!