27 april 2010

Simone Van Der Vlugt - Het Laatste Offer




Uitgelezen:
literaire (avontuurlijke) thriller
Simone Van Der Vlugt - Het Laatste Offer

Achterflap:

In "Het Laatste Offer" zullen een vermiste archeoloog, een belangrijke archeologische ontdekking in Egypte en een geheim dat de wereld versteld zal doen staan Birgits ooit zo beschermde leventje totaal op zijn kop zetten. Zij beleeft met Jef, die ze nog maar net heeft ontmoet, twee heftige nachten, waarna hij spoorloos verdwijnt. Op haar zoektocht naar Jef belandt Birgit in een reeks verwikkelingen waarin ze beiden hun leven niet meer zeker zijn. De zoektocht leidt onder andere naar de Ark des Verbonds, die al eeuwenlang net zo tot de verbeelding spreekt als de Heilige Graal. Wat is die Ark precies? Wat is zijn functie? Waar is hij gebleven?

Ik ben eerlijk als ik zeg dat dit niet mijn meest favoriete boek van Simone is. Ook al nam ik geen aanstoot aan de hele brok geschiedenis, toch neemt het heel erg de bovenhand in het verhaal. Ik leerde Simone kennen als een schrijfster die menselijke, alledaagse personages neerzet met elk een herkenbaar karakter en levenswijze. Hier probeert ze het historische héél sterk naar voren te brengen en vergeet ze een beetje de band tussen de hoofdpersonages en wie ze zijn, wat ze zijn, enz ... Wat ik dan weer wel een leuk extraatje vond, voor mij dan als lezer, was dat ik ook diezelfde reis naar Hurghada heb gemaakt en haar beschrijvingen echt wel voor de geest kon halen.

6.5/10

Geen opmerkingen: