30 september 2009

Preston & Child - Virus


Uitgelezen:
thriller
Preston & Child - Virus

Achterflap:

In de afgelegen woestijn van New Mexico doet een groep briljante genetici in het diepste geheim experimenten met het meest voorkomende virus ter wereld: het griepvirus. Het farmaceutische concern GeneDyne denkt enorme winsten te behalen met een middel om griep te voorkomen. De remedie: het manipuleren van het menselijke DNA. Guy Carson, een jonge, ambitieuze wetenschapper ontdekt echter dat genetische manipulatie niet zonder risico's is: de kans is groot dat het griepvirus verandert in een killervirus. Verbeten probeert Carson zijn collega's te overtuigen dat ze verkeerd bezig zijn. Slechts een paar willen luisteren.

Het is weer eens iets anders, een boek van Preston & Child zonder de vaste hoofdwaarde FBI -agent Pendergast. Ik heb al enkele P & C boeken verslonden maar nog nooit een van hun losstaande boeken, eenmaal ik gewoon was aan de afwezigheid van Pendergast begon het boek mij toch wel te boeien. Tegen een wetenschappelijke, bedreigende achtergrond krijg je als lezer véél meer mee dan enkel de chemie, microbiologie en genetica. Je waant je ten midden van een les wetenschap op de middelbare school maar in die mate dat je er nog net doorheen komt. Terwijl er een constante dreiging voor de mensheid ontstaat gaat het er bij héél veel topmensen nog steeds héél relaxt aan toe, zolang hun aandelen blijven stijgen en de genetische manipulatie geld in het laatje brengt is er geen vuiltje aan de lucht. Erg verontrustend terwijl je leest dat ondertussen alle proefpersonen krankzinnig aan het worden zijn. De humor en de uitgediepte samenwerkingverbanden tussen de hoofdpersonages worden door P & C telkens met véél puurheid beschreven. Hoe gek en vergezocht hun thema's ook zijn, het blijft allemaal net echt ... Enkel Levine's bezoekje aan cyberspace leek mij der net iets over.


8/10


2 opmerkingen:

SophieL zei

Aanrader .. Kerven in mijn ziel, en " Ik zal leven "

° Huppelmuisje ° zei

Hi !!
Thnx .. maar ik denk dat ik ' Ik Zal Leven ' ergens liggen heb hier thuis .. maar die andere zal ik es opzoeken.

It's good you're back ;) !!
Byezz xjes